SEK
Välj valuta SEK DKK EUR (FIN)
eller

E-post

Du blir automatiskt medlem vid ditt första köp.

Köpvillkor & integritetspolicy


I Hudotekets Webshop köper du dina varor genom vår Internetbutik, alternativt genom att beställa varorna via e-post eller telefon. Du får alltid en orderbekräftelse via e-post. För att handla i Hudotekets Webshop måste du ha fyllt 18 år. Om du är under 18 år och vill handla måste någon av dina föräldrar eller målsman göra beställningen.

Använd snabblänkarna här nedan för att komma till rätt avdelning direkt.


Nyhetsmail och SMS

Du väljer själv om du vill prenumerera på våra nyhetsmail och sms, och du kan enkelt avregistrera dig från våra nyhetsmejl/sms via "Mina sidor" alt direkt i mejlet eller sms:et när du vill. Normalt skickas nyhetsmail ut 2-3 gånger per vecka. 

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i våra nyhetsmail/sms.

Prenumererar du på vårt nyhetsmail kan mailadressen komma att delas med tredje part i syfte att kunna följa upp med marknadsföring från oss som är relevant för dig. Vill du korrigera detta, vänligen klicka dig vidare till vår cookie-policy och ändra inställningarna där.

Här kan du läsa hela Hudotekets Cookie-policy, och hantera dina cookie-inställningar. 

Du kan även kontakta gdpr@hudoteket.se om du har några frågor, funderingar eller vill ha hjälp att korrigera dina inställningar. 

Klubb Hudoteket

När du registrerar dig för att gå med i Hudoteket kundklubb får du även våra nyhetsmail. Det är även så du får information gällande uppdateringar i Klubb Hudoteket, din poängstatus och utdelningar. Om du har avregistrerat dig från nyhetsmailen så kommer du således ej få information om Klubb Hudoteket. 

Vi reserverar oss för ändringar i Klubb Hudoteket.

Tips! Handlar din fråga om returer, reklamationer och ordrar som kanske blivit fel? Gå till vår retur och reklamationssida så får du bäst information.

- Paketinslagning
- Frakt
- Leverans
- Garanti
- Betalsätt
Returer
- Restnoterade varor
- Avbeställning
- Ingredienser & allergisk reaktion
- Reklamation
- Hudoteket integritetspolicy 
- Kontakta oss


Paketinslagning
Låt oss slå in dina paket! Lägg till hur många paketinslagningar du vill ha i shoppingbagen, och skriv i kommentarsfältet i kassan dina önskemål om hur du vill att varorna ska vara fördelade i paketen. Står det ingen kommentar i kassan och du enbart köpt 1 st paketinslagning, kommer alla produkter slås in i en och samma ask med undantag för stora kit.

De allra största produkterna som ej får plats i presentboxar slås in i fint presentpapper istället. Vi erbjuder inte presentinslagning av julkalendrar.

Alla våra presentkort förpackas kostnadsfritt i en fin presentpåse som går in i brevinkastet. Vill du uppgradera inslagningen? Välj då till Hudotekets lyxiga paketinslagning här.

Frakt
Beroende på vad du köpt kommer vår kassa föreslå ett passande fraktalternativ till dig, baserat på storlek och vikt på det du köpt samt vart du vill ha paketet levererat. Det är alltid i kassan du ser aktuella fraktkostnader.

Postnord - till brevlådan/dörren, 1-3 vardagar

Fraktfritt vid köp över 150 kr, annars kostar det 19 kr. Är paketet litet nog lämnas det i din brevlåda. Om paketet inte får plats i din brevlåda levereras det vid din dörr eller i en påse utanpå din brevlåda, utan kvittens. Du kommer att få ett sms när postnord har lämnat ditt paket, och om ditt paket levereras vid dörren eller om paketet hängs i en påse vid din brevlåda. När du får smset övergår paketets ansvar till dig som kund. 

Vet du med dig att du kanske inte kommer att vara hemma, eller att det finns en risk att paketet får hänga länge i extrem kyla eller värme, råder vi dig att välja ett annat fraktalternativ.

Budbee - Boxleverans, 1-3 vardagar

Alla leveranser med Budbee Box är 100% fossilfria. Fraktfritt när du handlar över 500 kr, annars kostar det 29 kr. Varorna levereras till en utlämningsbox nära dig inom 24 h efter att ditt paket har lämnat Hudoteket. Du hämtar ditt paket med en kod när det passar dig. Innan du slutför ditt köp, dubbelkolla så att det är rätt box vald i rullistan.

*Leverans med Budbee gäller i de städer där Budbee levererar. 

Budbee - hemleverans, 1-3 vardagar

Fraktfritt när du handlar över 800 kr, annars kostar det 29 kr. Paketet levereras hem till dig. Följ leveransen direkt i mobilen. Varorna levereras under kvällstid när det passar dig. Du väljer själv hur dina varor ska levereras – om budbäraren ska knacka, ringa på eller lämna paketet utanför din dörr. Du kan fylla i eventuell portkod i det SMS som skickas ut.

*Leverans med Budbee gäller i de städer där Budbee levererar. 

DB Schenker - till ombud, 1-3 vardagar

Fraktfritt när du handlar över 1000 kr, annars kostar det 29 kr. Med denna fraktmetod levereras paketet till ditt val av DB Schenker-ombud. Gör du inget val skickas paketet till det ombud som anses ligga närmast din adress. 

Paketet går att spåra hela vägen via en länk som du får via mejl när ditt paket har skickats från oss. Denna länk finns även under "beställningar" om du loggar in på "min sida". Är du ny kund hos oss så får du inloggning till detta när ditt köp är genomfört.

Postnord Mypack - till ombud eller paketbox, 1-3 vardagar

Fraktfritt när du handlar över 1200 kr, annars kostar det 29 kr. Med denna fraktmetod levereras paketet till ditt val av Postnord-ombud eller paketbox. Gör du inget val skickas paketet till det ombud eller paketbox som anses ligga närmast din adress. 

Paketet går att spåra hela vägen via en länk som du får via mejl när ditt paket har skickats från oss. Denna länk finns även under "beställningar" om du loggar in på "min sida". Är du ny kund hos oss så får du inloggning till detta när ditt köp är genomfört. För att låsa upp paketboxen och hämta ditt paket använder du senaste versionen av PostNord App, legitimerar dig med Mobilt BankID och har mobilens blåtand påslagen. Du får tydliga instruktioner i appen om hur du öppnar paketboxen.

Lördagsleverans med Mypack: Beställer du ditt paket till Stockholm, Göteborg eller Malmö så kan du få lördagsleverans. Där levererar Postnord till ombuden på lördagar. Bra va? =)

Postnord Mypack - hemleverans, 1-3 vardagar

Fraktfritt när du handlar över 1200 kr, annars kostar det 99 kr. Leveransen sker till ditt hem inom ett överenskommet tidsfönster på vardagar klockan 08–17 (i vissa städer till kl 21, läs mer på postnord.se). Du kan också välja att få leverans även om ingen är hemma. 

Dina varor levereras till samma adress som du angivit i betalningssteget. Du får ett meddelande via sms, mejl eller i appen PostNord, när paketet är på väg. Då kan du välja dag och tid för leverans till ditt hem, till ditt postombud om du vill hämta varan där, eller till något av PostNords serviceställen. Bor du i villa eller radhus kan du välja plats för leverans från en lista, exempelvis carport, altan eller baksida.

Instabox - Boxleverans, 1-3 vardagar

Alla leveranser med Instabox är 100% fossilfria. De är fraktfria när när du handlar över 800 kr, annars kostar det 25 kr. Varorna levereras till en utlämningsbox nära dig senast 24 h efter att ditt paket har lämnat Hudoteket. 
Du hämtar ut ditt paket när det passar dig med en kod som du får på SMS. Innan du slutför ditt köp, dubbelkolla så det är rätt utlämningsställe som är valt i rullistan.

Returer med instabox

Det är smidigt att göra eventuella returer med Instabox! Innan du gör din retur, vänligen kontakta oss via vårt kontaktformulär.

Läs mer om returer längre ned i köpvillkoren.

Hämta i vårt Showroom
Du kan alltid även hämta din order i vårt Showroom på Herkulesvägen 6 i Jönköping, fraktfritt givetvis. Då väljer du det fraktalternativet i kassan. När din order är redo att hämtas får du ett mail. Medtag legitimation. Våra öppettider är helgfria vardagar 10-18. Ditt paket finns hos oss i 14 dagar. Välkommen!

Leverans

Vi levererar produkterna med DB Schenker, Postnord eller Budbee. Vissa fraktsätt innebär att paketet skickas till ditt uthämtningsställe. Så fort paketet finns på plats på ditt uthämtningsställe skickas en avisering till dig så att du kan hämta ut ditt paket. Du måste ange mobilnummer vid beställningen för att kunna få en SMS-avisering när det är dags att hämta din order. Ditt paket ligger på utlämningsstället i 14 dagar.

Vid mindre försändelser (vid val av Postnord Varubrev och Postnord Brev) skickas ditt paket direkt hem i din brevlåda. Läs mer ovan.

Vid hemleverans finns det specifika instruktioner för det, vänligen läs mer under respektive fraktsätt ovan.

Undersök dina varor vid leverans

Som konsument har du skyldighet att undersöka och säkerställa att leveransen stämmer överens med det du har beställt innan du bryter förpackningen/plomberingen på varan eller varorna. Du skall även undersöka att varan är intakt. Detta ska ske så fort du tagit emot beställningen, och är det något som mot förmodan är fel på din produkt eller i din beställning behöver du kontakta oss så ska vi självklart hjälpa dig med detta omgående. Om du har hanterat varan i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa att du fått rätt vara och att den är intakt har Hudoteket rätt att göra värdeminskningsavdrag på upp till 100 % av varans pris. Värdeminskningsavdraget bestäms i varje enskilt fall beroende på vilken typ av vara du köpt samt vilken värdeminskning som uppstått på grund av hanteringen. 

Leveranstid

Leveranstiden är normalt mellan 1-4 arbetsdagar, dock reserverar vi oss för eventuella förseningar vid stora kampanjer, högtider, julkalender och Black Friday. Om du vill veta mer om när dina varor kommer så är du välkommen att höra av dig via e-post eller telefon. Du som konsument har rätt att häva köpet utan kostnad vid eventuell försening. Om dina varor mot förmodan blir försenade kontaktar vi dig.


Garanti

Hudoteket är auktoriserad återförsäljare för samtliga varumärken på Hudoteket.se och på våra salonger. Garantier på varan lämnas av respektive tillverkare. Hudoteket lämnar inga ytterligare garantier utöver den som har specificerats av tillverkaren.


Priser

De priser som anges i Hudotekets Webshop är inklusive moms. Momsen specificeras på din orderbekräftelse. Alla erbjudanden gäller så långt lagret räcker. Vid eventuella kampanjer och erbjudanden gäller ordinarie priser och kan inte kombineras med andra erbjudanden om inget annat anges. Utbyte av promotiongåvor kan förekomma. Vi reserverar oss mot uppenbart felaktiga priser.


Utlandsbeställningar

Vi levererar till Sverige, Danmark och Finland.



Betalsätt

Att göra en beställning medför ett betalningsansvar för det du har beställt. Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout.

1. Kreditkort - Du kan betala med VISA och Mastercard.


2. Direktbetalning från bank - Betala säkert direkt från din bank. I kassan väljer du bank och blir sedan skickad vidare till din banks inloggning. Där loggar du in med din säkerhetsdosa eller säkerhetskod och betalningen sker direkt från ditt konto. De banker som vi har avtal med är: Nordea, Handelsbanken, SEB och Swedbank.


3. Faktura - Betalningsvillkoret är 30 dagar och det är gratis. Fakturan kommer på mail per automatik. Vid försenade betalningar tillkommer en påminnelseavgift på 50 kr. Du kan kontrollera din fakturastatus på klarna.se eller i Klarnas app.


4. Swish - Snabb och säker betalning i form av swish, bekräfta sedan köpet tryggt och säkert med mobilt BankID. 


5. Klarna Konto - Delbetala från 50 kr/mån! Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

- Få alltid varan innan du betalar
- Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
- Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
- Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
- Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
- En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
- Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

0 kr i uppläggningsavgift. För Klarna konto gäller årsräntan på 19,5% och effektiv ränta från 26,99% vid köp om 10 000 kr. Med andra ord blir den genomsnittliga räntekostnaden per månad, om du handlar något för 1 000 kr, ca 16,5 kr (räntan är avdragsgill).


6. Klarna - Handla nu, betala sen. Nu kan du göra dina inköp i lugn och ro och betala först i slutet av nästa månad. Med Klarna kan du handla nu men betalar först i slutet av nästa månad till 0% ränta.

En uppläggningsavgift på 29 kr/köptillfälle tillkommer.

Effektivränta vid köp om 5000 kr, 29 kr i uppläggningsavgift, 0 % ränta och betalning efter 4 månader är 1,75%. Din totalkostnad blir 5029 kr. Din ansökan kommer föranleda en sedvanlig kreditprövning vilket kan innebära att Klarna inhämtar en kreditupplysning. Du får i sådana fall en kopia av kreditupplysningen hemskickad till dig.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.30 – 20.00, fredagar 08.30-17.00 och helger 10.00 – 17.00.


Länk till Klarnas Allmänna villkor.
Länk till Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation.
Länk till Klarnas cdn-hostade villkor.





RETURER

Öppet köp och retur

Just nu har vi förlängt bytesrätten, så du kan byta dina julklappar och varor till och med 15 januari 2025.

Som kund har du rätt enligt distanshandelslagen att ångra ditt köp. Du har möjlighet att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du har mottagit din beställning. Ta alltid kontakt med oss om du önskar att ångra ditt köp och innan dess att du returnerar varorna. Detta gäller även om du önskar att byta produkter. 


Hur returnerar du?
Kontakta oss gällande byten, returer och reklamationer via detta kontaktformulär.
Använd gärna lådan som produkten kom i för att returnera din vara. På lådans lock finns en remsa som du kan dra av för att enkelt försluta lådan igen. Har du redan hunnit slänga lådan? Se då till att packa varan i ett annat stabilt emballage, ex. en kartong, som gör att produkten och eventuellt den låda som produkten ligger är hel när den kommer tillbaka till oss, då det är en förutsättning för att vi ska kunna godkänna returen. Tänk på att vissa förvadderade köpekuvert kan vara för tunna för att hålla produkten intakt.

» Kontakta oss på via vårt kontaktformulär.

» Dina varor ska återsändas till:
Hudoteket
Herkulesvägen 6
553 03 Jönköping

Återbetalning

När vi godkänt att produkt inklusive kartong och tillbehör är i godkänt skick betalar vi ut pengarna för produkten. Varan/varorna du returnerar måste vara oanvända och förpackningen obruten. Eventuella gåvor som följt med som ett erbjudande i kombination med de varor du köpt, skall också returneras. Du ska skicka tillbaka varan/varorna så att de är hos oss senast 14 dagar efter att du meddelat oss att du vill ångra köpet. Du betalar själv returfrakten. Vi ansvarar inte för leveransen till oss från kund. Vi löser inte ut försändelser som inte är fullt frankerade. Vi återbetalar dig inom 14 dagar från det att du meddelat oss att du vill ångra din beställning, förutsatt att du på riktiga grunder har hävt ditt köp och varan/varorna är i godkänt skick.




Restnoterade varor
Om någon/några varor som du beställt inte skulle finnas på lager underrättar vi dig via e-post eller telefon om detta. Du kan då välja själv om du vill vänta på dessa varor, byta ut varorna till andra produkter eller avbeställa de restnoterade varorna helt.


Avbeställning
Om beställningen inte har skickats från oss så kan du avbeställa din order via detta kontaktformulär.

Om vi redan har hunnit skicka iväg varorna har du dock möjlighet att returnera oöppnade och oanvända varor på det sätt som beskrivs under rubriken Ångerrätt. Beställda varor som ej hämtas ut från ombudet debiteras med 200 kronor.




Ingredienser & allergisk reaktion
På Hudoteket.se har vi på de flesta märken utskrivna ingrediensförteckningar. Hudoteket tar inte ansvar för att dessa  förteckningar är kompletta, eftersom leverantörer ibland uppdaterar och ändrar i formuleringarna utan att meddela oss så att vi kan ändra på hemsidan. Vissa märken listar endast huvudingredienserna och inte det fullständiga innehållet. Därför rekommenderar vi att du alltid utgår från ingrediensförteckningen som står listad på själva produktförpackningen. Du är varmt välkommen att kontakta oss om du är minsta osäker på innehållet, eller om du vet att du är allergisk mot en viss ingrediens, så kan vi läsa på förpackningen åt dig och ge råd. Vi skickar dessutom gärna ett litet prov till dig på produkten i förväg - allt för att du ska känna dig trygg med ditt köp.

Hudoteket tar inte ansvar för eventuell överkänslighet mot ingredienser i en produkt eller ett prov. Om du är osäker på vad produkten eller provet innehåller, kontakta vår kundtjänst innan användning/beställning. Hudoteket tar inte heller ansvar för allergiska reaktioner.




Reklamationer & tvister
Vänligen kontakta alltid vårt returcenter via vårt kontaktformulär för att göra en reklamation. Vill du reklamera en produkt och felet inte är uppenbart eller syns på bild kommer du få skicka produkten till oss för bedömning. Då undersöker vi produkten för att se om det är något fel på den. Vi använder då spatlar och minimalt med produkt.

Om det är något fel på produkten blir reklamationen godkänd, och vi skickar då en ny produkt till dig. Om motsvarande produkt inte finns, återbetalar vi dig pengarna senast 10 dagar från mottagandet.  

För att reklamationen ska bli godkänd måste även din produkt/produkter vara väl emballerade, samt skickas i godkänt vadderat kuvert alternativt kartong. Det måste finnas minst 80% produkt kvar i förpackningen. Tänk på att kontakta oss så snart du kan om du skulle upptäcka att nåt är fel med din produkt.



Hudotekets integritetspolicy för kunder


1. Vi värnar om din personliga integritet

Vi på Hudoteket Biologisk Helhetskosmetik Aktiebolag värnar om våra kunders personliga integritet och strävar efter att på bästa sätt skydda dina personuppgifter. Vi följer de lagar och regler som syftar till att skydda dig som kund och privatperson.

Denna policy syftar till att förklara hur vi samlar in och behandlar dina personuppgifter.


2. Ansvarig för hanteringen av dina personuppgifter

Hudoteket Biologisk Helhetskosmetik Aktiebolag (nedan kallad Hudoteket) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.

Organisationsnummer: 556172 2066. Adress: Östra Storgatan 6, 553 21 Jönköping.

För frågor gällande din personuppgiftsbehandling och dina rättigheter hänvisar vi till GDPR@hudoteket.se.

3. Dataskyddsombud

Hudoteket har valt att anlita en extern part som dataskyddsombud (DSO) via Insatt AB. Vår DSO är Alexander Lindahl och kontaktas via dso.hudoteket@insatt.com.

4. Behandling av personuppgifter

Köp och beställningar i våra fysiska butiker och webbshop

När du gör köp hos oss eller gör beställningar behandlar vi följande uppgifter:

  • Namn
  • Personnummer
  • Kontaktuppgifter
  • Betalningsinformation
  • Köpinformation
  • Användaruppgifter för ditt kundkonto

Den rättsliga grunden är fullgörande av avtal, vi behöver samla in och behandla dina personuppgifter för att uppfylla köpeavtalet som du ingått med oss. Vi sparar dina personuppgifter i 3 år för att kunna genomföra köpet och leverans samt för att hantera eventuella reklamationer och garantiärenden. Uppgifter som måste sparas enligt bokföringslagen, t.ex. betalningsinformation sparas i 7 år. Den rättsliga grunden för att spara uppgifter enligt bokföringsskyldigheten är rättslig förpliktelse, vi måste spara informationen för att efterleva lagar.

 

Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att administrera, hantera och leverera din beställning.

Bokning och behandlingar på våra salonger

 

När du bokar en behandling hos oss, via salongen eller webben behandlar vi följande information:

  • Namn
  • Kontaktuppgifter
  • Personnummer
  • Användaruppgifter för ditt kundkonto
  • Typ av behandling
  • Hudtyp/tillstånd
  • Hårfärgsrecept (vid frisörbesök)

 

Uppgifterna sparas i 3 år med fullgörande av avtal som rättslig grund.

 

Vi kan också komma att behandla hälsodata i det fall du anger det, vi ber dig dock att inte ange hälsodata i det fall inte informationen är nödvändig. För att vi ska kunna behandla hälsodata om dig krävs ditt uttryckliga samtycke.

 

Personuppgifterna behandlas i syfte att kunna administrera bokning, fastställa identitet samt ge dig bästa möjliga service och råd om produkter eller behandlingar.

 

Hudanalyser och rådgivning

 

När du utför vår hudanalys online behandlar vi följande uppgifter:

  • Namn
  • E-postadress
  • Ålder
  • Kön
  • Hudvårdsstatus samt foto
  • Produktrekommendation

 

Personuppgifterna behandlas med samtycke som rättslig grund och vi behandlar dem i 5 år efter genomförd hudanalys.

 

Vi kan också komma att behandla hälsodata i det fall du anger det, vi ber dig dock att inte ange hälsodata i det fall inte informationen är nödvändig.

 

Personuppgifterna behandlas i syfte att kunna ge dig bästa möjliga service och råd om produkter eller behandlingar, samt kommunicera detta till dig.

 

Kundärenden

 

När du kontaktar oss via telefon, mail, chatt eller sociala medier kommunicerar vi med dig och besvarar dina frågor. Vi kan då behandla följande uppgifter:

  • Namn
  • Personnummer
  • Kontaktuppgifter
  • Dina ärendeuppgifter och korrespondens
  • Uppgifter om köp
  • Användaruppgifter för ditt kundkonto

 

Den rättsliga grunden för behandlingen är intresseavvägning och vi sparar dina uppgifter i 3 år.

 

Vi kan också komma att behandla hälsodata i det fall du anger det, vi ber dig dock att inte ange hälsodata i det fall inte informationen är nödvändig. För att vi ska kunna behandla hälsodata om dig krävs ditt uttryckliga samtycke.

Nyhetsbrev och kampanjer  

Om du prenumererar på vårt nyhetsbrev behandlar vi dina personuppgifter för att kunna skicka ut detta. För att kunna tillhandahålla nyhetsbrev behandlar vi din e-postadress. Vi behandlar din e-postadress i detta syfte till dess att du inte längre vill få våra nyhetsbrev. Den rättsliga grunden för detta är ditt samtycke. 

Vi kan också komma att skicka kampanjer till dig, från och med 1 år efter att du visat intresse för våra produkter och tjänster, t.ex. genom köp eller bokad behandling. Detta gör vi med intresseavvägning som rättslig grund. 

Behandlingen görs i syfte att kunna skicka intressant information till dig och för att vi ska kunna kommunicera kampanjer och nyheter med dig.

Prenumererar du på vårt nyhetsbrev kan mailadressen komma att delas med tredje part i syfte att kunna följa upp med marknadsföring från oss som är relevant för dig. Vill du korrigera detta, vänligen klicka dig vidare till vår cookie-policy och ändra inställningarna där.

 

Sociala Mediekanaler

Om du interagerar med någon av våra social mediekanaler behandlar vi dina personuppgifter för att kommunicera med dig, administrera kommentatorsfunktioner och informera om våra produkter och tjänster. Vi kan behandla information om dig som finns i din profil och annan information som du publicerar genom att kommentera och gilla inlägg i våra sociala mediekanaler.

 

Den rättsliga grunden för behandlingen är intresseavvägning då vi har ett berättigat intresse av att kommunicera med dig om du interagerar med våra sociala mediekanaler och för att marknadsföra och rekommendera produkter och tjänster som du kan vara intresserad av. Vi sparar dina uppgifter så länge det är nödvändigt för ovan angivna ändamål. Du kan när som helst välja att ta bort dina egna interaktioner med våra sociala mediekanaler. Oönskade kommentarer kommer vi i förekommande fall att ta bort löpande.



5. Vem behandlar dina personuppgifter?

Vi på Hudoteket

För att kunna leverera och administrera våra tjänster behandlar vi på Hudoteket dina personuppgifter, endast behörig personal har tillgång till dina personuppgifter och omfattas av tystnadsplikt. Vi utbildar vår personal i dataskydd och vikten av sekretess samt följer rutiner och håller oss uppdaterade gällande lagar och regler för att säkerställa lämplig säkerhet.

 

Personuppgiftsbiträden

För att kunna tillhandahålla våra tjänster anlitar vi personuppgiftsbiträden (systemleverantörer) som ett led i vår personuppgiftsbehandling. Personuppgiftsbiträden behandlar informationen för Hudotekets räkning och enligt våra instruktioner. För att garantera att våra personuppgiftsbiträden behandlar personuppgifterna med sekretess och säkerhet ingår vi personuppgiftsbiträdesavtal med samtliga.

 

Företag som är självständigt personuppgiftsansvariga

Vi delar även personuppgifter med företag som är självständigt personuppgiftsansvariga, detta innebär att vi är ansvarig för vår personuppgiftsbehandling och de för deras behandling. Detta betyder att vi inte kan styra hur dessa behandlar personuppgifterna. Sådan självständigt personuppgiftsansvariga som vi delar uppgifterna med är:

  • Statliga myndigheter (om vi är skyldiga enligt lag eller vid misstanke om brott).
  • Transportföretag
  • Företag som erbjuder betallösningar

 

Vid köp via webben är Klarna personuppgiftsansvarig för sin hantering av personuppgifterna. För information om Klarnas behandling av personuppgifter, vänligen se deras integritetspolicy.

Rätt till rättelse

Du har rätt att begära att få felaktiga uppgifter rättade om de är felaktiga. Du har även rätt att komplettera med relevanta personuppgifter som saknas hos den personuppgiftsansvariga.

 

Mer information om rätten till rättelse av felaktiga uppgifter hittar du på IMY:s hemsida.

 

Rätt att återkalla samtycke

Du har när som helst rätt att återta ditt samtycke, tillexempel för utskick av nyhetsbrev eller behandling av hälsodata.

 

Rätt till radering

Du har rätt att begära att få dina uppgifter raderade. Vid en sådan begäran raderar vi uppgifter som inte längre är nödvändiga att behandla eller behålla för det syfte uppgifterna blev insamlade. Vi raderar även dina uppgifter om du återkallar ditt samtycke för en behandling. I vissa fall har vi ingen möjlighet att radera dina personuppgifter. Det beror i så fall på att uppgifterna antingen fortfarande är nödvändiga att behandla för det syfte för vilket de blev insamlade, att vårt intresse att fortsätta behandla uppgifterna väger tyngre än ditt intresse att få dem raderade, eller för att vi har krav i lag att behålla dem.

 

Mer information om rätten till radering hittar du på IMY:s hemsida.

 

Rätt att göra invändningar

Du har, av skäl som hänför sig till din specifika situation, rätt att när som helst göra invändningar mot behandling av personuppgifter avseende dig som grundar sig på en intresseavvägning. Rätten till invändning gäller bland annat behandling som innebär profilering.

 

Mer information om rätten att invända mot behandling hittar du på IMY:s hemsida.

 

Rätt till begränsning

Du har rätt att begära att vår behandling av dina personuppgifter under vissa omständigheter begränsas.

 

Möjligheten till begränsning gäller om: a) den registrerade bestrider personuppgifternas korrekthet; b) behandlingen är olaglig och den registrerade motsätter sig att uppgifterna raderas i stället begär en begränsning av deras användning; c) den personuppgiftsansvarige behöver inte längre uppgifterna men den registrerade behöver uppgifterna för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk; eller d) den registrerade har invänt mot behandlingen enligt artikel 21.1 i dataskyddsförordningen i väntan på kontroll av huruvida den personuppgiftsansvariges berättigade intresse väger tyngre än den registrerades berättigade intresse.

 

Mer information om rätten till begränsning av behandling hittar du på IMY:s hemsida.

 

Rätt till dataportabilitet

När vi behandlar personuppgifter för att fullgöra ett avtal med dig eller baserat på ditt samtycke har du rätt att begära att få ut de personuppgifter som rör dig och som du har tillhandahållit oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.

 

Mer information om rätten till dataportabilitet hittar du på IMY:s hemsida.

 

Om du vill utöva dina rättigheter enligt ovan kontaktar du GDPR@hudoteket.se.

 

Rätt att inge klagomål

Om du anser att vi behandlar dina personuppgifter felaktigt har du när som helst rätt att lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (www.imy.se).

7. Hudoteket använder kakor 

För att ge dig en bättre upplevelse och service använder sig denna webbplats av cookies. Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, för att tillhandahålla funktioner för sociala medier och för att analysera vår trafik. Vi delar också information om din användning av vår webbplats med våra sociala medier, reklam- och analyspartners som kan kombinera den med annan information som du har lämnat till dem eller som de har samlat in från din användning av deras tjänster. Du kan läsa om vår användning av cookies och vilka cookies vi använder i vår Cookiepolicy.

 

Vi stöder oss på den rättsliga grunden berättigat intresse för användandet av nödvändiga cookies eftersom de behövs för att kunna förse dig med en fungerande webbplats. Behandlingen av dina personuppgifter som sker med hjälp av icke-nödvändiga cookies sker i förekommande fall med stöd av den rättsliga grunden samtycke

 

8. Frågor och kontakt

Om du har frågor, kommentarer eller klagomål kring Hudotekets behandling av personuppgifter, vänligen kontakta oss via brev till Östra Storgatan 6, 553 21, Jönköping eller på vår e-postadress GDPR@hudoteket.se.





Kontakta oss
Om du har någon fråga är du alltid välkommen att skriva, ringa eller e-posta dina frågor till oss, så hjälper vi dig gärna. Mailadressen är webshop@hudoteket.se och telefonnumret är 036-34 45 62.

Har du fakturafrågor, vänligen vänd dig till Klarna på 08-120 120 00 eller info@klarna.com.


Vill du ha erbjudanden, nyheter och beauty-inspo?

Läs vår integritetspolicy här.

Salong Webshop