Fakta
Internationella kvinnodagen
Kvinnor i skönhetsbranschen
Vägen fram till denna dag har inte varit spikrak men sedan 1977 firas officellt den internationella kvinnodagen den 8 mars, på initiativ av FN. Därför passar det utmärkt att idag ta tillfället i akt och hedra en speciell kvinna i ditt liv – kanske dig själv, din mamma, dotter, fru eller bästa vän.
Vi vill passa på att uppmärksamma och hylla starka, driftiga kvinnor som gjort sig ett namn och varumärke runt om i världen. Flertalet kvinnor har banat väg för andra och skapat den hudvårds-och skönhetsbransch som vi älskar idag, bland annat var Jane Iredale först med hudvårdande mineralmakeup!
Jane Iredale
Jane Iredale är något av en pionjär bland kvinnor i hudvårdskretsarna. Vi använder ordet ”pionjär” just för att hon var bland de första som såg potentialen i mineralmakeup och vilka hudvårdande egenskaper som fanns där.
För Jane bör hudvård och makeup vara användarvänliga och enkla, samtidigt som de ska ge ett vackert och naturligt resultat. Därför finner man foundation, hudvård, concealer och solskydd – allt i ett, i deras mineralbaser. Flertalet produkter är dessutom veganska och varje produkt har en tydlig innehållslista så att du enkelt kan anpassa ditt köp efter dina önskemål.
Iredale har en tydlig målsättning när det kommer till sina produkter. De ska se bra ut, kännas bra och dessutom verka bra för huden. Vilket är precis vad en kvinna behöver!
Clara Corradini – Bioline
Bioline är det italienska hudvårdsmärket skapat av Clara Corradini. Hon startade hudvårdsföretaget 1979 tillsammans med sin man och tillsammans driver de än idag företaget – ihop med sina två söner. Clara är utbildad hudterapeut och anser att serum är A och O för en välmående och strålande hud. Just serum blev därför den första produkt som framställdes när Bioline såg sitt ljus och än idag är detta en av de populäraste produkterna ur deras sortiment.
Åren har gått sedan 1979 men företaget anses fortfarande vara ett av de modernaste och mest innovativa. Clara ser ständigt över vad marknaden saknar och tar fram produkter som tillgodoser just det.
Varumärkets signum är att de kombinerar sina produkter med det bästa från naturen, tillsammans med det senaste inom vetenskap. Varje produkt är unik med en hög koncentration av aktiva ingredienser som ger fina resultat oavsett hudtyp. Produkterna är säkra men effektiva och innehåller endast naturliga dofter och färgämnen. Deras träffsäkerhet gör att Bioline blir en favorit hos de flesta, och det har vi Clara att tacka för!
Jane Wurwand – Dermalogica
Dermalogica grundades i Los Angeles 1986 av Jane Wurwand. Tre år innan hudvårdsmärket skapades så grundade Jane även The International Dermal Institute, ett av världens ledande vidareutbildningscenter för hud- och kroppsterapeuter.
Wurwand behövde produkter som uppfyllde hennes och institutets krav på optimal hudvård, men de hittade inget hudvårdsmärke som uppfyllde kraven. Det var då de bestämde att starta Dermalogica. Deras professionella hudvårdsprodukter och behandlingar har utvecklats för att matcha den moderna människans behov och tar hänsyn till de yttre faktorer som vi möter varje dag, så som stress, UV-ljus och föroreningar. Idag utvecklas alla Dermalogicas produkter av The International Dermal Institute.
Mette Picaut – M Picaut
Mette Picaut är grundaren till det ekolyxiga hudvårdmärket M Picaut. Mette tillför mycket kärlek och omsorg i sina produkter som enbart innehåller ekologiska och naturliga ingredienser. Hennes filosofi är ”less is more” vilket syftar till att ett fåtal naturliga ingredienser ska ge huden den omtanke den behöver. Därefter knyts säcken samman genom att tillverkningen dessutom sker i Sverige. Sedan lanseringen 2010 har priser och utmärkelser haglat över M Picaut.
Terry de Gunzburg - By Terry
Terry de Gunzburg är en kvinna som har fått epitet så som "the genius of makeup" och "the guru of color" av journalister – och vi förstår verkligen varför. 1998 avslutade hon sitt samarbete med Yves Saint Laurent för att kunna fokusera sin tid, talang och fantasi åt att utveckla märket By Terry.
Resultatet lät inte vänta på sig. Detta är ett märke i toppklass, för kvinnor i alla olika livsskeden och åldrar. Med Terrys exakta känsla för kvinnors behov blir hennes revolutionerande produkter närmast beroendeframkallande. Upptäck ett märke som andas lyx, passion och kreativitet!
Leslie Blodgett - bareMinerals
Grundaren av bareMinerals är den amerikanske entreprenören Leslie Blodgett. Varumärket grundades 1994 och när det lanserades 1995 var de bland de första att erbjuda ett sortiment av mineralbaserat smink. Leslies mål var att tillhandahålla ett urval av naturligt smink som inte irriterar huden, orsaker akne eller andra hudproblem.
Den första produkten som Leslies släppte var ett löst mineralpuder med mycket få ingredienser. Än idag är varumärket bäst känt för sitt mineralpuder, men har nu sortimentet växt och de erbjuder allt ifrån puder, primer och bronzer, till foundation, ögonskugga och mascara. Här hittar du alla produkter som du behöver för att lägga den perfekta makeupen – med en vacker och naturlig finish.
Rose-Marie Swift - RMS Beauty
RMS Beauty är grundat av den världsberömda makeupartisten Rose-Marie Swift, och märket har uppnått kultstatus tack vare hennes unika koncept. Sortimentet består av ekologisk makeup som är baserade på RAW-metoden. Det innebär att ingredienserna inte hettats upp till höga temperaturer vid tillverkningen, och inte heller blandats med några kemikalier. Rose-Marie Swift har tidigare jobbat som makeup-artist för stora magasin så som Vouge, W och Harpers Bazaar. Men hur kom det sig egentligen att hon startade det ekologiska makeup-märket RMS Beauty?
För flera år sedan början Rose-Marie Swift att uppleva allvarliga hälsoproblem. Allt kliade, sved och hon fick utslag över kroppen. Under sin läkningsprocess upptäckte läkarna att hon var full med syntetiska kemikalier och tungmetaller. Efterforskningar visade att mycket av detta kom från just hennes sminkprodukter som hon använde dagligen. När Rose-Marie väl mådde bättre bestämde hon sig för att hjälpa andra kvinnor – och hon skapade ett grönt makeupalternativ på marknaden. Det var starten för RMS Beauty.
Noella Gabriel – Elemis
Noella Gabriel är en av tre grundare till Elemis, Englands ledande professionella SPA- och hudvårdsmärke. Tillsammans med Sean Harrington och Oriele Frank har hon skapat ett varumärke vars vision är att sammanföra naturens kraft med vetenskap och den senaste tekniken.
Sedan starten 1991 har företaget växt snabbt - från ett start up-företag, till att bli ett välkänt märke som säljs i mer än 90 länder. Idag är Noella president för Elemis, och i den rollen övervakar hon verksamheten på ett globalt plan. Det är den framgångsrika kombinationen av naturligt aktiva ingredienser och den senaste tekniken som gjort det möjligt för Elemis att erbjuda några av de mest inflytelserika och resultatinriktade produkterna som finns på marknaden.
Carol Cole - NuFACE
Carol Cole, grundaren av NuFACE, är en pionjär inom mikroströmsteknik sedan över 30 år tillbaka. Hon började sin karriär som hudterapeut på den berömda Golden Door Spa i Kalifornien. Redan då valde hon att specialisera sig på ansiktsbehandlingar med mikroström och hon blev väldigt imponerad över de fantastiska resultaten som hennes kunder fick.
Ryktet spred sig om Carols resultat och snart hade hon en stor kundkrets med celebriteter. Det var också då som hon började få frågor av kunderna om det fanns liknande apparater för hemmabruk. Hon bestämde sig för att själv utveckla en apparat med mikroströmsteknik som var effektiv, bärbar och enkel att använda. Med hjälp av döttrarna Tera och Kimberly lanserade Carol den första innovativa NuFACE-apparaten år 2005. Det blev en stor succé. Idag är NuFACE den världsledande tillverkaren av high-tech apparatur. Carol fortsätter att ligga i framkant av forskningen för att fortsätta utveckla nya, innovativa nyheter.
Christine Schrammek - Dr. Schrammek
Dr. Christine Schrammek, en passionerad hudläkare, grundade företaget Dr. Schrammek 1956 med en önskan att hjälpa människor genom sin medicinska expertis och förståelse för naturens helande kraft. Genom hennes engagemang utvecklades en behandling som snabbt fick världsberömmelse och som fortsätter att vara populär än idag, mer än 60 år senare. Schrammeks arv lever vidare genom sina banbrytande produkter och behandlingar som fortsätter att hjälpa människor att uppnå en sundare och vackrare hud.
Green Peel är en revolutionerande behandling utvecklad av Dr. med. Christine Schrammek som kombinerar kraften från naturliga örter med modern medicinsk kunskap. Denna djupverkande peeling är känd för att förbättra hudens textur, minska synliga ålderstecken och främja cellförnyelsen på ett skonsamt sätt. Genom en skräddarsydd applicering anpassad efter varje individuell hudtyp, hjälper Green Peel till att återställa hudens naturliga balans och lyster. Resultatet är en förnyad hud med ökad spänst och ungdomlig lyster, vilket har gjort behandlingen populär världen över för sitt effektiva och naturliga tillvägagångssätt.
Ann Wikström - Maria Nila
Familjeföretaget Maria Nila grundades 1999 i Helsingborg av Ann Wikström och hennes man Ulf. Namnet Maria Nila härstammar från Anns mormors mor som var en samisk kvinna som levde i harmonin med sin miljö och med stor respekt för sin omgivning. Ann tillverkade sina egna skönhetsprodukter av det som naturen hade att erbjuda – och det är även där företagets Maria Nilas historia börjar.
Idag är Maria Nila det svenska hårvårdsföretaget som vill ta över världen med snällhet. Varumärket erbjuder professionell hårvård av hög kvalitet där samtliga produkter är både veganska, och sulfat- och parabenfria. Att ha respekt för sin omgivning, djur och natur är fortfarande grundvärderingen i företaget. Precis som det också var för Anns mormors mor.
Hylla kvinnan på internationella kvinnodagen
Det finns såklart massvis av andra starka, fantastiska kvinnor där ute! Dagen till ära så vill vi också lyfta Hudotekets egna Lena Hallbäck Olofsson, som vid 21-års ålder tog över företaget för att sedan utveckla det till vad det är idag. Läs gärna hennes story här. Nu har även Lenas dotter Andrea Olofsson tagit över VD-hatten, så Lena kan träffa ännu fler kunder på salongen. Det bara osar girl power på Hudoteket!
Vem ska du hylla på internationella kvinnodagen?