Fakta
Intimt med DeoDoc
Vilka är ni?
”Vi är systrarna Deodoc - jag är VD och Hedieh läkare. Vi ville lansera en intimdeoderant och började spåna vidare på det, dessutom har vi en läkare i teamet. Där föddes namnet”, förklarar Hasti.Hur kom ni på att starta DeoDoc?
”Vi kom på att starta det när jag började att pluggade på Handelshögskolan och började att dejta en kille i samma veva. I samband med detta blev jag mer medveten om min intimlukt och kom underfund med att jag inte var bekväm med den, trots noggrann hygien. Jag hörde av mig till min syster som hänvisade till en gynekolog”, säger Hasti.Gynekologen i sin tur sa att det var helt normalt, det var heller ingen infektion. Men problemen kvarstod, det kändes som att något inte riktigt stämde.
Hedieh började då undersöka saken lite mer i detalj med hjälp av sina läkarböcker och upptäckte att de svettkörtlar vi har under armarna är precis samma som vi har i intimområdet, hos både män och kvinnor. Då ramlade polletten ner.
”Vi använder ju deodorant under armarna, varför inte till intimområdet? Med rätt pH och skonsamma ingredienser. Pungsvett finns av en anledning, vad är motsvarigheten till kvinnor? Vulvasvett? Jag tog då kontakt med en professor på Karolinska institutet för att fråga om den idé som hade börjat gro i oss var något att bygga vidare på.”
Professorn höll med om resonemanget och är idag en del av DeoDoc.
Nämn någon rolig ”snippfakta” som inte många vet om
Hasti skrattar lite och slår ut med händerna.
”Det finns massvis med snippfakta! Allt som har med intimområdet är inte självklart, många har inte koll. Visste ni till exempel att vulva och vagina inte är samma sak?”
Hedieh fortsätter:
”Man säger vagina till allt, men de har två olika ekosystem och Ph-värde. Vulvan kräver därför andra produkter än vaginan”.
Hur ser framtiden ut
DeoDoc vill bli världsledande på intimhygienprodukter och det första steget för att kunna nå tid är att erbjuda bra produkter inom detta segment. Därefter kommer själva utbildandet för att ge människor den kunskap de ännu inte har. Systrarna konstaterar att det inte bara är Sverige man har dålig koll om underlivet, utan faktiskt även i övriga världen.
”Vi har teamet som kan föra denna kunskap vidare. Förr var det män som tog fram produkterna, de hade ingen koll och tyvärr lever dessa produkter ännu kvar, men med fel Ph-värde. Gynekologer rekommenderar dem inte ens men de säljs fortfarande på apoteket,” säger Hedieh.
Beskriv varandra med tre ord
Hedieh om Hasti: pitbull, bosslady och grym förhandlare.Hasti om Hedieh: ödmjuk, korrekt och trovärdig.
Om ni bara fick ta med en DeoDoc-produkt till en öde ö – vilken hade det varit?
Hedieh funderar en stund på frågan innan hon med beslutsam ton svarar:”Calming Oil. Den kan jag tvätta mig med och smörja mig med, den påminner om bodylotion fast för vulvan”.
Hasti däremot föredrar våtservetterna.
”Jag svettas mycket, så för mig skulle det bli Deo Wipes. Dessa är rengörande och man behöver inte tillsätta vatten. Dessutom är de uppfräschande.”
Vad är det roligaste med att driva DeoDoc?
”Det är flera olika saker så det är svårt att peka ut en. Vi skakar om en bransch där ingenting har hänt, en bransch som förr var tabubelagd. Kvinnor lär sig mer om sina kroppar nu och man får mer förståelse. Det är kul!” säger Hasti och ler stort. Reaktionerna har inte låtit vänta på sig sedan företaget lanserades år 2013, och det märks att systrarna brinner för sina produkter. I början fick de vässa armbågarna för att på så vis bevisa för marknaden att dessa produkter behövs, men det saknades kunskap för att förstå det. Apotekskedjor sa nej till en början, för att sedan kontakta dem igen då efterfrågan på DeoDocs produkter varit så stor.
”Jag tycker det är upplyftande att få feedbacken när folk har fått ett uppvaknande med hjälp av våra produkter. De slipper ha två trosor i väskan och de kan ha sex igen utan att vara rädd för lukt. Det är svårt att vara egen företagare men de positiva recensionerna gör jobbet värt,” säger Hedieh.
Hur känns det att vara en del av Hudoteket?
”Vi upplever Hudoteket som experter, ni gör skillnad på riktigt. Vi gillar särskilt Beautypedia eftersom ni genom den vill förmedla rätt kunskap och fakta och på så vis göra folk mer medvetna. Ni är också selektiva i ert urval, endast bra och rätt produkter får plats hos er”, säger Hasti.
Hedieh fyller i:
”Vi gillar också att Hudoteket är skapat av kvinnor, och riktar sig till mesta dels just för kvinnan. Det är då det blir som bäst”.
Lär dig mer om produkter från DeoDoc.